• Login

Konsten att göra entré

Att göra entré kan man göra på olika sätt. Det kan vara den ingång som leder till en plats, eller så kan man mena när en ny aktör gör entré på en ny marknad. Det är en konst oavsett ska ni få se.

Förra veckan besökte jag två av de nya sportaktörerna i Sverige; Decathlon i Bromma, Stockholm och Usports på Stora Bernstorp utanför Malmö. Jag hade inte för avsikt att göra någon djupare analys av dem, inte den här gången i alla fall, men några reflektioner delar jag gärna med mig av.

Om jag börjar med Bromma så tycker jag att handelsplatsen Bryggeriet är ganska så tråkig i sig själv. Jag kan inte historien bakom men det är väl inte så svårt att lista ut att det varit ett gammalt bryggeri som blivit ombyggt till handelsplats i olika etapper. Men det finns en del bra och kända butiker / varumärken och vi på thegoodpeople.se har också varit inblandade i ett projekt i området.

Det känns dock inte som att allt hänger ihop. Vi skulle besöka Decathlon och gick in genom den entré som har en stor Decathlon skylten hängande över sig. Jag trodde att jag skulle komma direkt in till deras affär men när man kommer in så möts man av kassorna till en stormarknad, en korvkiosk och Apoteket Hjärtat. Det fanns säkert något annat också men Apoteket syntes nästan mest. Först en bit in till höger fanns entrén till Decathlon. Jag blev faktiskt lite överraskad. Och det var inte förrän jag kom ut som jag lyckades räkna ut att kassorna som jag sett faktiskt tillhör den skånska matjätten City Gross. Men något har hänt med deras skylt, mellan de båda ingångarna till Bryggeriet och Decathlon. Se bilden nedan. De ska säkert rätta till det senare.

Hur tänkte man här?

Min lilla erfarenhet av Decathlon, från min tid i Spanien, är ändamålsmässigt byggda lokaler med tydlig tradedress och eget koncept. Här blir det mer en kompromiss baserat på den layout som erbjuds i den befintliga lokalen. Det känns faktiskt lite tråkigt och jag får ingen större upplevelse av att det stora sortimentet “ramlar” över mig. De har mycket och förhållandevis aggressiv priskommunikation och det franska hypermarket formatet à la Carrefour och Auchan känns som en bra jämförelse. Men jag var inte där tillräckligt länge för att kunna avgöra om de har ett bra sortiment, däremot så såg jag bra priser. Men gott om kunder var det ont om…

Usports har en betydligt intressantare sortimentspresentation och känns mer “up-to-date” och fräscht än Decathlon. Personalen var väldigt alert och mån om att uppmärksamma mitt besök. Lite besökare här med dock.  Samma sak här, jag har inte gjort någon närmre analys men en sak måste jag få kommentera, vad har de gjort med entrén?

Ingen insikt = ingen action

Det är lätt att ifrågasätta något man inte känner till förutsättningarna bakom, men varför har man gjort själva entré- och utgångspartiet så litet? Varför har man inte försökt öppna upp för att visa att här säljer vi sportprylar och det är full action i butiken? Är det layouten? Behöver man väggytorna? Hyresvärden Skanska? Det blir lite som att gå in i en gruva, fast när man väl är inne så är det ganska så trevligt ändå.

För att åskådliggöra vad jag menar med konsten att göra entré så har jag några exempel från grannbutikerna. Jag tycker de är bra var och en på sitt vis.

Intersport – inglasad entré

JULA – inglasad entré och fasad

Det är mer inbjudande samtidigt som man ser att det finns besökare – lite mer action – om man så vill. Det brukar fungera som indragare.

Vad tycker ni? Kommentera gärna.

logo_big_thegoodpeople_AB

 

1 Response

  1. Michael Backman

    Är själv en Decathlon fan, men har också sett butiker i Italien som låter lite som din Bromma beskrivning. De var bland de första med detta konceptet i Europa och jag känner alltid att jag är lite i sportbitikernas IKEA när jag besöker dem.
    Eftersom de nu kommer in lite sent på den svenska marknaden där de flesta konkurrenter har förberett sig, tror jag inte de har råd att göra så taskiga etableringar som du beskriver. Livsviktigt för dem blir också att förutom ett stort och eget sortiment, snabbt etablera sig som de mest prisvärda. Låter det bekant?

Leave a Reply to Michael Backman Cancel Reply