• Login

Karriär inom detaljhandeln – att skapa sina egna förutsättningar

“Många människor vill göra karriär inom retail men spenderar dagarna i ända med att längta till något kontor. För att bli framgångsrik i retailbranschen MÅSTE du älska och förstå kunderna även om du ser dig själv i en specialistroll på något huvudkontor i framtiden.”

Orden kommer från Alexander Milenkovic och har varit hans ledstjärna genom hela karriären inom detaljhandeln.

thegoodpeople.se har träffat honom för att ta del av hans syn på branschen, men även för att ta reda på vad han gjort för att tillskaffa sig nödvändig erfarenhet och kunskap för att bli framgångsrik. Nu är han dessutom aktuell genom en ny utmaning på modekedjan Esprit.

Alexander Milenkovic

Hej Alexander och grattis till ditt nya jobb och utmaning – berätta vad är det du ska göra på Esprit?

– Tack! Jag kommer att ansvara för två av Esprits herrkollektioner i Skandinavien och Baltikum. Esprit har 12 kollektionssläpp om året och i korta drag handlar det om att plocka ut de delar av kollektionen som passar vår marknad bäst, presentera den för butikerna och följa upp försäljningen. Jag kommer att jobba mot ca: 140 butiker som drivs av franchisetagare, en tuff men oerhört spännande utmaning!

Mycket intressant och det låter verkligen som en rejäl utmaning. Nu får du ta och berätta lite om dig själv.

– Jag är en 31-årig kille med rötterna i Malmö som brinner för människor och affärer. Resor, vänner, mat och vin gör livet värt att leva och jag ÄLSKAR att leva. Det finns inte så mycket mer att säga egentligen, en rätt vanlig kille med ett glatt humör!

Ett glatt humör är viktigt inom detaljhandeln. Nu räcker ju inte det alltid för att göra karriär, men vi vet att du har en gedigen erfarenhet av branschen – vad har du hunnit med hitintills?

– Jag började som säljare på JC medan jag pluggade och hade turen att ha en butikschef som såg någonting i mig samtidigt som jag förälskade mig i miljön. På JC hann jag göra det mesta och jobbade bla som säljledare och butikschef på Hansagallerian i Malmö. Efter JC fick jag chansen att börja jobba för Inditex och Zara när de skulle etablera sig i Malmö. Jag började som avdelningschef för herravdelningen på Södergatan i Malmö och avslutade fyra år senare som regionschef för herravdelningarna i Skandinavien. Zara är en av de tre största spelarna i modebranchen och att få chansen och vara med när de etablerade sig i Skandinavien har visat sig vara en ovärderlig erfarenhet!

Hur använde du den här erfarenheten för att ta nästa steg?

– Efter Zara behövde jag ett avbrott för att samla tankarna lite inför framtiden. Jag passade på att göra de saker jag inte hunnit med under de hektiska åren som t.ex. att resa och umgås med mina nära och kära. När det väl var dags att hoppa på karriärståget igen så ställde jag in mitt sikte på IKEA. IKEA har alltid fascinerat mig och är i mina ögon den allra bästa skolan man kan hitta i retailbranchen! På IKEA fick jag chansen att prova på saker som jag aldrig någonsin gjort, jag har bla jobbat som gruppchef på logistikavdelningen och ställföreträdande restaurangchef på Malmövaruhuset.

Här kan man tala om att bredda sig. Från modebranchen till “varuförflyttning” och sen köttbullar på IKEA. Hur kändes det att göra så pass olika uppgifter?

– Det fina med den här erfarenheten var att jag lärde mig förstå de olika delarna i retailkedjan och se vilka verktyg man kunde använda för att optimera försäljningen. Även om en restaurang kan tyckas vara långt ifrån retail så har jag lärt mig att man kan sälja mer heminredning och skapa nöjdare kunder genom att sälja köttbullar. Efter att ha fått vara med om att öppna vårt nya IKEA varuhus på Svågertorp i Malmö kände jag att det var dags för en ny utmaning och där är vi idag.

Men hur skiljer sig egentligen modebranschen från din erfarenhet i heminredningsbranschen?

– Modebranchen är mycket mer trendkänslig än heminredningsbranchen. Har man riktig otur och har missat säsongens trender så kan man stå där med tappad försäljning och ett överlager som heter duga. Kunderna är dessutom inte lika lojala när det kommer till mode, en butik som tilltalade dig i somras kan mycket väl kännas helt fel till vintern och jag skulle vilja säga att det ställer större krav på inköpare i modebranchen men även butikschefer som måste kämpa för att hålla sina butiker attraktiva. Heminredningsbranchen är dock mycket svårare att etablera sig i, några få aktörer äger större delen av marknaden och det är svårt för ett mindre företag att komma upp i de volymer som krävs för att matcha tex ILVAs och IKEAs priser. Med det sagt så låter det som om jag tycker att det är en stor skillnad, det gör jag faktiskt inte. Principen är den samma och människorna är de samma, det är bara en annan produkt man säljer.

JC, Zara, IKEA och nu Esprit – vad är (enligt dig) viktigt att göra eller planera för om man vill göra en karriär inom detaljhandeln?

– Bestäm dig! Många människor vill göra karriär inom retail men spenderar dagarna i ända med att längta till något kontor. För att bli framgångsrik i retailbranschen MÅSTE du älska och förstå kunderna även om du ser dig själv i en specialistroll på något huvudkontor i framtiden. Spendera så mycket tid du bara kan på golvet och lär känna kunderna och mekaniken så har du en stabil plattform att stå på när det är dags att gå vidare. Ett annat tips är att hitta en arbetsgivare som kan erbjuda det du känner att du behöver eller vill utveckla, ta gärna steget ur din “comfort zone” och prova något nytt, det gör lite ont till en början men det är värt det i slutändan. Slutligen för att förstärka det jag nämnt ovan. Praktisk erfarenhet är A och O, stirra dig inte blind på diplom och utbildningar (även om dessa givetvis också är bra) ut i verkligheten och var nära människorna och produkterna!

Du är ju inte lastgammal precis men har hunnit med en hel del redan – vilka har varit dina viktigaste karriärsbeslut hitintills?

– Helt klart steget till Zara och beslutet att testa något nytt på IKEA. Framför allt det sistnämnda har jag fått en enorm utväxling av när jag förstod att jag kunde vara trygg i mig själv och mitt ledarskap fast jag gjorde något som jag på inga sätt var specialist på. Återigen, att ta steget ur min komfortabla zon lärde mig otroligt mycket om mig själv och mitt ledarskap.

Hur arbetar en bra butikschef?

– En bra butikschef arbetar nära sina medarbetare, produkten och framför allt kunderna. Retail is detail är en gammal klyscha som är väldigt sann men retail är även människor, dem du jobbar med och de som ska spendera sina pengar hos dig. Är du inte där det händer så ser du varken detaljerna eller människorna. En annan sak som är väldigt viktig är att jobba efter höga men realistiska mål. Detta gäller både försäljning och personliga mål men även  t.ex. utvecklingsplaner för medarbetare som följs upp regelbundet. När du väl satt upp dina mål så måste du följa upp. Vi har en tendens i branschen att springa framåt utan att titta bakåt. För att citera Steve Jobs: you cant connect the dots looking forward, you can only connect the dots looking backwards. Så följ upp, ta lärdom av vad du ser och utnyttja det!

Att lyssna på dina klokskaper har varit som ljuv musik i våra öron. Slutligen – vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Jag önskar mig en midsommarafton med fint väder, att Malmö FF tar tre poäng mot Gefle på torsdag och framför allt en fortsatt solig sommar!

Varken vi eller Alexander kan garantera att någon av ovanstående önskningar slår in, men vi är säkra på att han har mer kontroll på sin egen karriär. Vi önskar Alexander lycka till främst inför den kommande utmaningen på Esprit och vi hoppas att han stannar i branschen länge till.

Tilläggsfakta om artikeln:

  • Detaljhandeln i Sverige omsätter ca 500 miljarder årligen.
  • Ungefär 250 000 personer har sin sysselsättning genom arbete i detaljhandeln. De flesta är kvinnor och deltid är en vanlig anställningsform.
  • JC med sina c:a 120 butiker i Sverige tillhör RNB – Retail and Brands som bl.a. även äger Polarn O. Pyret, Sisters och Brothers.
  • Inditex (bl.a genom Zara) är en av världens mest globala retailers med 5 154 butiker i 74 länder och finns på 50:e plats av världens alla retailers när det gäller omsättning.
  • IKEA finns i 38 länder, är världens största heminredningsföretag och säljer så pass bra att de hamnar på 30:e plats alla kategorier.
  • Esprit bildades mitt under flower power eran. Året var 1968 och platsen San Francisco. Numera är Esprit registrerat på börsen i Hong Kong och har kontor i Tyskland.

Är du intresserad av att göra karriär inom detaljhandeln? Ta kontakt med thegoodpeople.se så kan vi hjälpa dig.

Leave a Reply