• Login

Espadrillos of Sweden

English summary: New e-commerce retailer selling espadrillos shoes on the Swedish market.

Vi som har växt upp på 80-talet minns ganska väl ett skomode som kom till Sverige bl.a. genom resor till Mallorca eller andra spanska turistmål. Det kan även få oss tänka på  TV-serier som Miami Vice. Jag talar så klart om den berömda espadrillos-skon.

Nu är den tillbaks och är åter igen populär på svenska stränder men även ute på stan.

thegoodpeople.se har träffat David Engler Ludviksson – en av delägarna till det Malmöbaserade företaget Espadrillos of Sweden som säljer den här typiska sommarskon bl a via försäljning i sin E-butik http://www.espadrillos.se

David Engler Ludviksson

David – berätta om Espadrillos of Sweden?

- Espadrillos of Sweden (EOS)  är ett varumärke som vi marknadsför genom vår egen e-butik, men även i  utvalda butiker i Sverige.  Vi säljer främst en typ av sko som kallas för espadrillos därav namnet på företaget. Vårt mål är att bli Sveriges självklara val vid köp av espadrillos. För att bli det så arbetar vi med att erbjuda flest färger, mönster och alternativ till alla intresserade espadrillos kunder.

Hur länge har ni arbetat med Espadrillos of Sweden?

- EOS startades som ett Handelsbolag i en mindre skala 2006 men  år 2010 gjorde vi en nysatsning och omvandlades till ett Aktiebolag. I år har vi lanserat en ny kollektion på en ny e-handelsplattform som vi är väldigt stolta över.

Vem är personerna bakom företaget?

- Grundare är Peter Hessedal och Christian Brandgård. Majoritetsägare idag är förutom jag själv, Peter Hessedal, Erik Ramneskog och delägare är Andreas Engler Ludviksson. Peters bakgrund är inom restaurangbranschen och han driver idag även en egen sushibar i Malmö som heter Maguro. Jag kommer från detaljhandeln, har bl.a. jobbat på IKEA och var tills nyligen landschef för GAME i Norge och Danmark. Erik driver sin egen firma WORX som säljer profil och yrkeskläder. Andreas läser ekonomiprogrammet på Lunds universitet.

Ni säljer skor  på nätet – hur kommer det sig att ni valde just espadrillos?

– Peter och Christian blev inspirerade av skorna när de var i Barcelona och fick idén att börjar sälja dem i Sverige. 2006 var det knappt någon kedja som sålde espadrillos i Sverige. Nu har vi även introducerat andra produkter under rubriken ”for pleasure & leisure”, dvs strandtennis, t-shirts, strandpåsar etc. Sådant som passar bra till våra Espadrillos och sommartemat.

En nyhet är T-shirts med tryck

Ni verkar vara oerhört drivande personer bakom företaget. Vad fick er att välja e-handel som ert främsta retail format?

- Vi känner att genom e-handeln kan vi nå ut till slutkund och erbjuda mer möjligheter som specialdesignade espadrillos, espadrillos med personliga tryck etc. som inte går med fysiska butiker. E-handeln är en smidig och kostnadseffektiv verksamhet som kräver mindre investeringar.

Ni har ju onekligen tillsammans en hel del erfarenhet från både handeln och eget företagande – tog ni ändå hjälp av någon konsult eller liknande för att komma igång?

- Vi har framförallt tagit hjälp av våra revisorer när det gäller de ekonomiska aspekterna och när det gäller e-handel så har vi fått hjälp av bekanta med erfarenhet från att sälja på nätet. Detta har varit till stor hjälp när vi skulle välja plattform och funktioner för vår e-butik. Jag rekommenderar alla som vill starta företag att de verkligen tar hjälp av kompetens i form av konsulter eller bekanta med erfarenhet och kompetens. Detta är verkligen en genväg till framgång och man undviker att begå onödiga misstag genom att ta hjälp av de som vet hur man gör.

Vilka utmaningar har ni stött på hitintills?

– Största utmaningen är att synas på marknaden men även att omvandla besökare på hemsidan till kunder. Vi säljer ju främst skor och det finns en del som är osäkra på om man verkligen ska köpa skor på nätet. Det kan man med fördel göra och vi hjälper kunden att välja rätt storlek.

Nu kanske någon blir nyfiken –  vad ska man tänka på när man sätter upp e-handel?

- En viktig sak är att man ska äga rättigheterna till sin egen e-butik och kodningarna. Det kan hända att man vill byta tex webhotell etc. då är det oerhört viktigt att man äger rättigheterna till allt så man inte hamnar i en tvist och behöver betala för att få loss sin egen hemsida. Sen är det ju väldigt viktigt att man får input från utomstående, att de testar hela köpprocessen och buggtestar hela systemet innan man lanserar e-butiken. Det är väldigt ofta att det som är så självklart för dig själv pga. du har varit med och utvecklat sidan inte alls är det för gemene man. Tänk på att göra sin hemsida enkel med fokus på produkterna så den är behaglig att besöka, du vill inte att besökare ska få för mycket intryck och vilja lämna sidan.

Sommarkänsla

Till skillnad mot fysiska butiker så måste ju produkterna skickas till kunderna – hur har ni löst det med frakt?

- Vi erbjuder fraktfritt så kunden får aldrig några extra kostnader utan priset de ser på produkten är det de betalar.

OK, det är ju en kundfördel. När vi ändå talar om pengar så finns det fortfarande idag ett motstånd hos vissa konsumenter att betala över nätet – hur har ni löst det med betalning?

- Vi erbjuder säker betalning genom Payson, där kunden kan betala med VISA, Mastercard och genom sin egen bank. När en kund köper för första gången så skapas per automatik ett Payson konto så det är en väldigt smidig och enkel process.

Med tanke på att det är skor så kan det vara svårt att hitta rätt storlek – har ni många återköp?

- Nej, förvånansvärt få återköp. För att underlätta för kunden har vi en måttkarta så att kunden ska känna sig tryggare när de väljer skostorlek, det verkar hjälpa kunden att välja rätt.

Är det dyrt med e-handel som plattform?

- Det beror på hur man ser på det, jämfört med att driva butiker så är det otroligt billigt. Men marknadsföringsmässigt så krävs det ju mer investering än en butik för att driva trafik till e-butiken. Att installera en e-butik är ingen större kostnad, dock beror det ju helt på hur avancerad butik som önskas. Men jag anser att summan för att få en relativt avancerad butik är väldigt överkomlig och ingen större investering. Själva driften av e-butiken är i princip obefintlig, den enda fasta kostnaden är domänen.

Du har ju en gedigen erfarenhet från bl a Game och IKEA – vilka fördelar finns det med E-handel jämfört med en fysisk butik?

- Rent ekonomiskt är det mycket billigare än att driva fysiska butiker. Det är mindre personal, hyra, elkostnader, fraktkostnader, inga printkostnader etc. Det är mer flexibelt också, dvs. vi kan få ut våra nya erbjudande, priser och produkter genom ett klick medan i butik så krävs det print och leveranstid. Det krävs väldigt mycket mindre investering att aktivera kampanjer, priser och produkter i en e-butik än i en fysisk butik.

Hur marknadsför ni er?

- Vi använder oss av Google Adwords, Facebook och bloggare.

Facebook och bloggare säger du – har sociala medier fungerat för er?

- Bloggare har verkligen fungerat för oss, de driver in väldigt mycket trafik till vår e-butik. Flest besökare är ju självklart samma dag de skriver men vi ser trafik från deras bloggar upp till 10 dagar efteråt. Genom Facebook kan vi snabbt och enkelt nå ut med våra nyheter till alla som gillar vår sida.

Espadrillos med tryck från Pernillas blogg

Här kan ni läsa Pernilla Wahlgren’s blogg när hon berömde EOS skor…

Nu har ni fått uppmärksamhet från kända bloggare, en ny bolagsform och sommaren är här – vad är nästa steg för er?

- Nästa steg blir att marknadsföra oss på mässor som Cph Fashion Fair, dvs. nå ut till fler butiker i Skandinavien och lägga till engelska som språk i vår e-butik så vi når ut till hela Europa.

Vad önskar du dig mest av allt nu?

- Ja det är väl att vi tar nästa steg då – fler färger/mönster, fler övriga produkter, engelska i e-butiken och plats på Cph Fashion Fair i augusti.

OK David. Tusen tack för att du tog dig tid och lycka till med era planer. Verkligen intressant att höra hur ni arbetar och kul att det går bra för er. Vi kommer att följa er och hoppas nu att ni får chansen att visa upp er i Köpenhamn.

Besök deras hemsida och låt er inspireras av sommaren genom Espadrillos of Sweden’s trevliga produkter: http://www.espadrillos.se

Fakta om svensk E-handel

  • 2009 handlade 4,3 miljoner svenskar på nätet
  • E-handeln omsatte 22,1 miljarder kronor 2009
  • 22,1 miljarder är 4,2% av totala detaljhandeln 2009
  • E-handelns prognos 2011 är 28 miljarder kronor

Vill ni veta mer om e-handel?  Kontakta thegoodpeople.se

Leave a Reply