Ska man ta betalt för rådgivning?
Danska expediter är rejält uppretade på kunder som får råd i butiker och sedan går hem för att handla på nätet.
I dagens Sydsvenskan återfinns följande artikel som handlar om danska butiker som vill ta betalt för rådgivning.
Ja, vad ska man säga? Nu vet man inte om det är här är representativt för hela den danska fotohandlarföreningen, eller om det endast handlar om att några gnäller lite mer än andra.
Förmodligen gnällde de redan innan det fanns internet. Priskonkurrens har alltid funnits. Några säljer på kunskap, andra på pris medan vissa faktiskt lyckas kombinera flera viktiga faktorer som gör att de är mer framgångsrika än andra.
När IKEA öppnade varuhuset i Kungens Kurva 1965 så var framgången enorm. Men de många besökarna orsakade också oerhört slitage på möbelutställningen och underhållet var dyrt. Att köpa möbler tar tid och alla handlade inte vid varje besök. IKEA övervägde därför att ta betalt av besökarna, att de skulle lösa entrébiljetter som de skulle få tillbaks om de handlade. En ganska så befängd tanke i paritet med det danska förslaget enligt mig.
Istället för att genomföra den galna idén så införde IKEA Saluhallen, dvs den del av verksamheten där man säljer glas, porslin, textil etc – produkter som bättre lämpar sig för impulsköp och som är enklare för besökare att köpa utan längre betänketid. Problemet blev en möjlighet och dessutom en kommersiell framgång.
Vad tycker ni om den danska frustrationen? Är betalning rätt väg att gå? Vore intressant att höra era synpunkter.
Förr i tiden brottades fackhandelskedjorna med att det öppnades varuhus/kedjor, vad ska vigöra när de stora äter upp oss? De hittade sina lösningar. Om man ändå har kunden i sin butik så måste man ju göra det lite bättre än andra. Elon, erbjuder gratis transport, installation, bortforsling, det gör inte Netonet. Den personliga fackhandlaren JM Jönsson ser till att din motorsåg/gräsklippare är färdig att användas redan när du lämnar butiken, det gör inte Hornbach och Bauhaus. etc… I skivbutiken på Lilla Torg i Malmö kan jag fika, det kan jag inte på Itunes…och de charmigaste bokhandlarna finns i USA inte på internet.