Besides all the retail formats already described on thegoodpeople.se there are plenty of other retail terminology. The industry has its own lingo and on this page we will collect some of the most frequently used on thegoodpeople.se. It will be both in English and Swedish as Sweden is our home base.
You can help us updating this page by sending your own questions or descriptions by using our Q&A function to the right.
Swedish/Svenska:
Säljträd:
Den totala försäljningen består av två komponenter; genomsnittskvittot gånger antalet transaktioner. Genomsnittskvittot i sin tur är ett resultat av priset per såld artikel gånger antalet artiklar som är sålda per köp (kvitto). Transaktioner får man i antal genom att besökare blivit kunder. Om 50 av 100 besökare handlar något så är konverteringen 50%. Handlar de för i genomsnitt 50 kronor så är det genomsnittskvittot. För att öka säljet så måste du antingen öka antalet besökare, omvandla fler besökare till kunder, eller sälja mer per kund. Så fungerar handeln och det framgår väl genom säljträdet.
Köphjälpmedel:
Köphjälpmedel kan vara det som kunden använder när han handlar t ex en kundvagn, korg, påse eller liknande. Det kan även vara det som detaljhandeln tillhandahåller som information för för att kunden ska kunna ta beslut exempelvis broschyrer.