Köphjälpmedel – dagens gratistips!
(English summary: about how using the right shopping tools can increase your turnover)
Du står mitt i den stora butiken, med händerna fulla av saker som du bestämt dig för att köpa, hittar något ytterligare som du kommer på att du behöver och vänder dig om för att se om du kan hitta en korg eller en vagn så att du kan fortsätta handla. Men det finns inget som kan avlasta dina armar .
Känner du igen dig själv? Handlandet tar slut av det dummaste skälet som finns – nämligen för att handlaren inte tänkt på dig som kund.
Man kan öka butikens försäljning genom att bättre arbeta med köphjälpmedel. Och inte så lite heller.
Här kommer 5 snabba tips:
- Ta bort myntlåset på kundvagnen – gör en beräkning på kostnaden för kundvagnsinsamling, några försvunna kundvagnar mot den ökade försäljningen som sker när kunden ALLTID eller oftare tar en kundvagn.
- Ha köphjälpmedel på flera ställen och inte minst ute i butiken. Ställ dig i mitten av en butiksavdelning – kan man som kund se var man hittar en vagn, en påse, en korg, en hink så att man kan “byta upp” sig om man råkat handla mer än man först tänkt sig?
- Gör en genomsnittskvittostudie i kassan. Hur mycket handlar en kund som använder kundvagn? Hur mycket handlar man med korg? Flakvagn? Se över alla hjälpmedel som är relevanta för just din situation. Vad blir genomsnittskvittot per valt hjälpmedel? Efter det så är det inte så svårt att övertyga sig själv om varför man ska ta det på fullasta allvar.
- Prova dig fram. Var hittar kunden en kundvagn i din butik? På parkeringen? Framför butiken? Vad händer om man tar bort myntlåset, väljer fler kunder vagn jämfört mot t ex korg? Kan man ha större djupare vagnar? Kan man ha större djupare korgar t ex med hjul? Kan man byta upp sig i butiken från korg till kundvagn?
- Sätt smarta mål och gör kontinuerlig uppföljning. Ge inte upp om det inte ger omedelbara resultat, du måste ge kunderna chansen att vänja sig.
Med fakta kan man enklare förklara och motivera både för sig själv och andra varför man måste hjälpa kunden att välja rätt köphjälpmedel. Om varje lyckad “uppgradering” leder till ökad försäljning så borde det inte vara så svårt att hitta nya platser eller nya metoder att hjälpa kunden att handla mer.
Kontakta oss så berättar vi mer.